Salg- og handelsbetingelser

Nedenstående betingelser gælder mellem kunden og pro-print ApS, medmindre andet er aftalt skriftligt mellem parterne.

1. Tilbud og Aftale

1.1. Alle oplyste priser er dagsaktuelle.
1.2. En aftale er gældende, når kundens accept er modtaget af pro-print ApS. Hvis kunden ikke giver en udtrykkelig accept, anses aftalen for indgået, når pro-print ApS har sendt en ordrebekræftelse på en modtaget bestilling.

2. Pris

2.1. Alle priser er eksklusive moms.
2.1.1. Alle priser er eksklusive administrationsgebyr: kr. 75,-
2.2. Priserne er baseret på de på tidspunktet for tilbudsgivningen eller ordrebekræftelsen gældende lønninger, materialepriser og øvrige omkostninger.
2.2.1. Hvis kunden har bedt pro-print ApS om at udarbejde skitser, layout, rentegning, tekstforslag, prøvetryk m.m., har pro-print ApS ret til betaling for dette arbejde.
2.2.2. Hvis der frem til leverancens gennemførelse sker stigninger i lønninger, materialepriser, offentlige afgifter eller andre omkostninger, kan pro-print ApS regulere prisen tilsvarende med dokumenterede stigninger.
2.2.3. Hvis der frem til leverancens gennemførelse sker fald i lønninger, materialepriser, offentlige afgifter eller andre omkostninger, kan kunden kræve prisen reguleret med dokumenterede fald.
2.2.4. Priser i udenlandsk valuta er baseret på valutakursen i danske kroner på datoen for tilbuddet eller ordrebekræftelsen. pro-print ApS forbeholder sig retten til at justere prisen ved kursændringer inden betaling.
2.3. Udover den tilbudte eller aftalte pris kan pro-print ApS kræve betaling for:
2.3.1. Arbejde som følge af, at kundens grundmateriale er ufuldstændigt, uegnet eller mangelfuldt, eller hvis der foretages rettelser i materialet efter arbejdets påbegyndelse.
2.3.2. Overarbejde eller andre foranstaltninger aftalt med kunden efter aftalens indgåelse.
2.4. Alle priser gælder for levering fra pro-print ApS’ forretningslokale. Omkostninger til transport ud over pladsens grænser og til transportforsikring betales af kunden udover den aftalte pris, jf. pkt. 3.3.
2.5. Hvis kunden ønsker, og pro-print ApS accepterer at opbevare færdigt arbejde eller ejendom, som ikke tilhører pro-print ApS, betaler kunden et vederlag herfor ud over den aftalte pris.

3. Levering

3.1. Med forbehold af pkt. 3.2. finder levering sted på det med kunden aftalte tidspunkt. Hvis ingen leveringstid er aftalt, sker levering, når pro-print ApS’ arbejde er færdigt.
3.2. Hvis levering forsinkes eller forhindres på grund af forhold nævnt i pkt. 8.1. eller kundens handling eller undladelse, har pro-print ApS ret til en tilsvarende forlængelse af leveringstiden eller til at annullere aftalen.
Hvis sådanne forhold medfører øgede omkostninger for pro-print ApS, er pro-print ApS forpligtet til at gennemføre leveringen, hvis kunden erklærer sig villig til at betale merprisen.
3.3. Levering sker fra pro-print ApS’ forretningslokale, medmindre andet er aftalt. Forsendelse ud over pladsens grænser sker på kundens regning og risiko. pro-print ApS er forpligtet til på kundens anmodning og for dennes regning at tegne transportforsikring.
3.4. pro-print ApS påtager sig intet ansvar, hvis en vare sendes rettidigt, men ikke når frem på grund af transportfirmaets forsinkelser eller bortkomst af gods. Gældende regler for erstatning ved transportfirmaets bortkomst følges.

4. Betaling

4.1. Medmindre andet er aftalt, skal betaling ske inden forfaldsdatoen.
4.2. Der påløber rente fra forfaldsdatoen efter pro-print ApS’ til enhver tid gældende rentesats.
4.3. På pro-print ApS’ anmodning er kunden til enhver tid forpligtet til at stille bankgaranti til sikkerhed for betaling. Hvis anmodningen fremsættes efter aftalens indgåelse, er pro-print ApS forpligtet til at friholde kunden for enhver udgift forbundet hermed.
4.4. Hvis kundens forhold forårsager, at en aftale ikke kan gennemføres kontinuerligt, er pro-print ApS berettiget til delvis fakturering.

5. Ejendomsret, Ophavsret m.v.

5.1. pro-print ApS’ skitser, layout, rentegning, tekstforslag o.l., uanset fremstillingsteknik og opbevaringsmåde, tilhører pro-print ApS og må ikke uden skriftlig godkendelse overlades til tredjemand.
5.2. Alt, hvad pro-print ApS har fremstillet eller ladet fremstille til brug for leverancen, såsom reproduktions- og trykmedia, samt værktøjer, er pro-print ApS’ ejendom og kan ikke kræves udleveret efter arbejdets udførelse, uanset om det tilvejebragte måtte være særskilt faktureret.
5.3. Det i pkt. 5.2. omhandlede må kun anvendes til arbejder for kunden og opbevares kun efter aftale.

6. Forsinkelse

Hvis forsinkelse opstår, er kunden kun berettiget til at hæve aftalen, hvis dette er præciseret ved aftalens indgåelse som en betingelse for leveringen.

7. Mangler

7.1. pro-print ApS er ikke ansvarlig for fejl, som kunden ikke skriftligt har rettet i korrektur eller prøvetryk.
7.2. Mindre afvigelser fra godkendt prøve eller aftalt specifikation berettiger ikke kunden til prisafslag eller til at nægte modtagelse af det bestilte.
7.3. pro-print ApS har ret til en mer- eller mindre levering på op til 10 % af aftalt oplag. Hvis materialer er fremstillet specielt til ordren af tredjepart, har pro-print ApS ret til en rimelig mer- eller mindre levering ud over 10 % af aftalt oplag.
7.4. Hvis leverancen viser sig at være mangelfuld, skal kunden straks reklamere herover ved modtagelsen. Undlades reklamation, eller reklameres der for sent, mister kunden retten til at gøre manglen gældende. pro-print ApS har ret til at afhjælpe en mangel, hvis det kan ske inden for rimelig tid.
7.5. Hvis kunden selv leverer papir eller
andet materiale til leverancen, hæfter pro-print ApS ikke for fejl eller mangler, der kan henføres dertil.

8. Ansvar

8.1. pro-print ApS har intet ansvar for forsinkelser eller mangler ved det leverede, som skyldes fejl i eller beskadigelse af produktionsudstyr, arbejdskonflikter eller andre forhold uden for pro-print ApS’ kontrol, såsom brand, vandskade, naturkatastrofer, krig, mobilisering, rekvirering, beslaglæggelse, oprør, valutarestriktioner, vareknaphed, restriktioner på drivkraft, eksport- og importforbud og andre lignende force majeure-situationer.
8.2. pro-print ApS’ ansvarsfrihed omfatter også forsinkelse eller mangelfuld leverance, hvis årsagen hertil er en af de i pkt. 8.1. nævnte omstændigheder eller virksomhedens ophør.
8.3. pro-print ApS hæfter ikke for kundens driftstab, tab af avance eller andre indirekte tab som følge af forsinkelse eller mangler ved det leverede, jf. dog pkt. 8.4.
8.4. pro-print ApS er ansvarlig for personskade eller tingskade forårsaget af et leveret produkt, hvis produktet sædvanligvis er beregnet til ikke-erhvervsmæssig brug og hovedsageligt er anvendt af skadelidte i overensstemmelse hermed. pro-print ApS er kun ansvarlig for erhvervstingskade, hvis det dokumenteres, at skaden skyldes fejl begået af pro-print ApS eller dets ansatte, som kunden ikke burde have opdaget ved sin egen kontrol. pro-print ApS hæfter aldrig for skade på kundens eller tredjeparts produktion, produkter, der emballeres i/etiketteres med de leverede produkter, eller ting, i hvis fremstilling disse produkter indgår, medmindre der er handlet med grov uagtsomhed. pro-print ApS hæfter aldrig for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab. Hvis pro-print ApS pålægges ansvar over for tredjemand, der overstiger de fastsatte grænser, skal kunden holde pro-print ApS skadesløs.
8.5. pro-print ApS er ikke ansvarlig for kundens manglende hjemmel til reproduktion, mangfoldiggørelse eller udgivelse af materiale, der er beskyttet af tredjeparts rettigheder. Hvis pro-print ApS pådrager sig ansvar overfor tredjemand som følge heraf, skal kunden holde pro-print ApS skadesløs.
8.6. pro-print ApS er ikke ansvarlig for tab eller beskadigelse af ejendom, som ikke tilhører pro-print ApS, men som er overladt pro-print ApS af kunden med henblik på løsning af en opgave. Kunden skal selv forsikre sådanne genstande mod skade og tab.

9. Underleverandører

pro-print ApS forbeholder sig retten til at lade arbejde udføre helt eller delvist hos underleverandører.

10. Periodiske Skrifter

Hvis ikke andet er aftalt, gælder en opsigelsesfrist på 3 måneder for måneds- og kvartalsskrifter og 6 måneder for uge- og 14-dages skrifter.

11. Købeloven

Dansk lov, herunder Købeloven, finder anvendelse på denne aftale, medmindre andet er specificeret i aftalen eller betingelserne. Eventuelle tvister kan alene indbringes for danske domstole i overensstemmelse med danske værnetingsregler.